Gegevens verwerken...

  •  

    Beelddenker:

    Woorddenker:

    Visueel ruimtelijk

    Auditief volgordelijk

    Sterke rechter hersenhelft

    Sterke linker hersenhelft

    Denkt primair in beelden

    Denkt primair in woorden

    Is visueel sterk

    Is auditief sterk

    Kan goed met ruimte omgaan

    Kan goed met tijd omgaan

    Leert vanuit overzicht

    Leert stapje voor stapje

    Begrijpt het meteen of (nog) niet

    Leert met vallen en opstaan

    Begrijpt complexe concepten makkelijk, heeft moeite met eenvoudige taken

    Presteert goed als moeilijkheidsgraad geleidelijk wordt verhoogd

    Is goed in synthese, samenvoegen, verbanden leggen

    Is een analytische denker

    Werkt vanuit het grote beeld, kan details over het hoofd zien

    Werkt vanuit onderdelen naar het geheel. Schenkt aandacht aan details

    Kan goed kaart lezen

    Volgt mondelinge instructies goed op

    Is beter in wiskundig redeneren dan in cijferen

    Kan goed rekenen

    Leert hele woorden gemakkelijk

    Kan klanken gemakkelijk herkennen

    Moet woorden visualiseren alvorens ze te kunnen spellen

    Kan woorden spellend uitspreken

    Geeft de voorkeur aan toetsenborden om te schrijven

    Kan snel en netjes schrijven

    Ordent en organiseert op geheel eigen wijze

    Is goed georganiseerd

    Vindt intuïtief de juiste oplossing

    Kan stappen in het werk makkelijk verduidelijken

    Leert het beste door verbanden te zien

    Kan goed uit het hoofd leren, stampen

    Goed visueel lange termijn geheugen

    Goed auditief korte termijn geheugen

    Leert concepten voor de eeuwigheid, haakt af bij stampwerk en herhaling

    Heeft soms herhaling nodig om het geleerde te blijven onthouden

    Ontwikkeld eigen methoden om problemen op te lossen

    Leert goed via instructie

    Is erg gevoelig voor de houding van de leraar

    Leert onafhankelijk van emotionele reacties

    Bedenkt bijzondere oplossingen van problemen

    Voelt zich goed bij één juist antwoord

    Ontwikkelt zich asynchroon (onevenwichtig)

    Ontwikkelt zich redelijk evenwichtig

    Kan erg onregelmatige cijfers halen

    Haalt in de regel hoge cijfers

    Geniet van meetkunde en natuurkunde

    Geniet van algebra en scheikunde

    Leert de talen op locatie door onderdompeling

    Leert de talen in de klas/les door onderwijs

    Is creatief, ambachtelijk, technologisch emotioneel of spiritueel begaafd

    Is academisch getalenteerd

    Is een laatbloeier

    Is een vroegbloeier

    Bron: Silverman, L.K. (2002). Upside-Down Brilliance: The Visual -Spatial Learner (mag gekopieerd worden). Site in het Engels. Nederlands: “Vertaald t.b.v. lezing voor Maria J.Krabbe Stichting Driebergen 22 november 2005 Linda Kreger Silverman Ph.D”. Omgekeerd Briljant: Lezing Linda Kreger-Silverman Ph.D. : The Visual-Spatial learner